Obsah
- 1 Jak zjistit, jaká data aplikace shromažďuje z obchodu s aplikacemi
- 2 Které aplikace App Store shromažďují a prodávají vaše data nejvíce?
- 3 Jaká data aplikace shromažďují?
- 4 52 % aplikací sdílí vaše data s třetími stranami
- 5 YouTube sdílí 42 % vašich informací, Instagram – 79 %
- 6 Sběr dat aplikacemi pro jejich vlastní účely
- 7 Nejbezpečnější aplikace k použití
- 8 Jak aktivní jsou nejoblíbenější aplikace App Store při shromažďování a distribuci osobních údajů?
Jak zjistit, jaká data aplikace shromažďuje z obchodu s aplikacemi
Které aplikace App Store shromažďují a prodávají vaše data nejvíce?
Mobilní aplikace jsou nedílnou součástí našeho každodenního života. Používáme je ke komunikaci s přáteli, sledování filmů, hraní her, nákupy a platby za služby. Jakou cenu ale platíme za jejich bezplatné používání a pohodlí, které nabízejí?
Společnost Apple nedávno aktualizovala své zásady ochrany osobních údajů, aby poskytla více informací o tom, jak různé aplikace používají naše data a jak budou použita. Odborníci na soukromí z pCloud se podívali na problémy s oblíbenými mobilními aplikacemi a zjistili, které vyžadují nejvíce vašich osobních údajů. Pomocí nových štítků ochrany osobních údajů společnosti Apple z App Store také určili, které aplikace sdílejí většinu vašich osobních údajů s třetími stranami a které aplikace shromažďují nejvíce dat pro svůj vlastní prospěch.
Studie použila nové štítky ochrany osobních údajů společnosti Apple, představené v App Store, které rozdělují všechny informace, které mohou aplikace shromažďovat o uživatelích, do 14 kategorií. K identifikaci aplikací, které s větší pravděpodobností budou sdílet vaše data s třetími stranami, jsme použili sekci Reklama třetích stran. Abychom zjistili, které aplikace shromáždily nejvíce dat pro svůj vlastní marketing, použili jsme sekci Developer Advertising nebo Marketing.
Jaká data aplikace shromažďují?
Veškeré informace, které při registraci souhlasíte se shromažďováním, mohou být analyzovány a sdíleny s vývojáři. Souhlasíte s tím přijetím podmínek použití aplikace nebo licenční smlouvy. Přestože dobrovolně souhlasíte se shromažďováním a zpracováním vašich osobních údajů, možná vás zajímá, co přesně o vás aplikace potřebují vědět a jak budou tyto informace použity.
Všechny informace, včetně vaší aktivity a historie procházení, vaší polohy, bankovních údajů, kontaktních údajů a zájmů, mohou být užitečné pro aplikace a zlepšit jejich použitelnost. A přestože za bezpečnost těchto dat odpovídají vývojáři, neznamená to vždy, že jsou uložena ve stejných rukou a nelze je použít k osobnímu zisku nebo prodat třetím stranám.
52 % aplikací sdílí vaše data s třetími stranami
Existuje mnoho důvodů, proč aplikace shromažďují vaše osobní údaje. Jedním z hlavních důvodů je zlepšit vaši zkušenost s aplikací sledováním toho, jak s ní interagujete, abyste mohli opravit chyby a zlepšit prostředí. Vaše údaje se však používají také k zobrazování personalizované reklamy, a to nejen na vašem mobilním zařízení, ale i na jiných platformách. Pravděpodobně jste si nejednou všimli, že když dokončíte prohlížení určitých informací v jedné aplikaci, reklamy prodávající to, na co jsme se právě dívali, se objeví někde jinde.
To se děje sdílením vašich dat s třetími stranami, což výzkum ukázal, že to dělá více než polovina všech oblíbených mobilních aplikací v App Store. Třetí strany jsou často spojovány s reklamními společnostmi, které shromažďují vaše údaje, aby analyzovaly, o jaké produkty a služby máte zájem, a snaží se vám je prodat.
Následující tabulka ukazuje, které oblíbené aplikace App Store sdílejí většinu vašich osobních údajů s třetími stranami. Lídry jsou Instagram, Facebook a LinkedIn.
Aplikace mohou shromažďovat a sdílet vše od vašich osobních údajů a obsahu, který vás zajímá, až po vaši historii vyhledávání a prohlížení. Na základě těchto informací se vytvoří váš virtuální profil, který je analyzován a používán různými službami a aplikacemi.
YouTube sdílí 42 % vašich informací, Instagram – 79 %
Pokaždé, když hledáte video na YouTube, 42 % vašich osobních údajů je odesláno společnostem třetích stran. Tato data se používají k informování o typech reklam, které uvidíte před a během sledování videa, a k prodeji značkám, které na vás budou cílit na jiných platformách a sociálních sítích na základě vašich zájmů.
YouTube není nejhorší možností, pokud jde o prodej vašich osobních údajů. Lídrem v této oblasti je Instagram, který sdílí ohromujících 79 % vašich dat s ostatními společnostmi. Obsahuje informace o nákupech, osobních údajích a historii prohlížení, které se později mohou projevit v obsahu vašeho zdroje. S více než 1 miliardou aktivních uživatelů měsíčně je znepokojivé, že Instagram je centrem pro sdílení a zpracování tolika dat, často aniž by si toho uživatelé byli vědomi.
Druhý na seznamu je Facebook, který sdílí 57 % vašich dat. LinkedIn a Uber Eats prodávají každý po 50 %. Zajímavé je, že pouze tři aplikace pro rozvoz jídla na seznamu – Just Eat, Grubhub a My McDonald’s – nesdílejí vůbec nic se třetími stranami, ale využívají sběr vašich dat ke sledování polohy a pro své vlastní marketingové potřeby.
Sběr dat aplikacemi pro jejich vlastní účely
Studie provedená společností pCloud zjistila, že 80 % aplikací používá vaše data k propagaci svých vlastních produktů v aplikaci i mimo ni. To zahrnuje zobrazování vlastní reklamy na jiných platformách a také provozování interních propagací nebo propagací od třetích stran, které aplikaci za službu platí.
Níže uvedená tabulka uvádí aplikace, které shromažďují nejvíce dat pro osobní použití.
Dva lídři v této tabulce jsou stejní – Instagram a Facebook. Obě aplikace jsou ve vlastnictví Facebooku a využívají 86 % vašich dat. Na druhém místě jsou Klarna a Grubhub s 64% využití, zatímco Uber a jeho aplikace Uber Eats mají 57% využití.
Údaje, které tyto aplikace používají pro své vlastní účely, mohou zahrnovat vaše datum narození, aby vám mohly nabízet exkluzivní slevy, nebo časy, kdy aplikaci obvykle používáte. Pokud například Uber Eats ví, že v pátek v 18:00 často prohlížíte stránky, bude vědět, kdy vám má zobrazit reklamu.
Nejbezpečnější aplikace k použití
Pokud máte obavy ze sdílení vašich osobních údajů, v následující tabulce jsou seřazeny aplikace, které shromažďují a sdílejí vaše osobní údaje nejméně. Na základě celkového množství dat, které aplikace shromažďují za účelem prodeje a sledování vašich aktivit, můžete určit, které aplikace jsou nejbezpečnější, aby byla vaše data v bezpečí a soukromí.
Jak vidíme, aplikace jako Skype, Microsoft Teams, Telegram, Zoom, Clubhouse, Netflix a Signal neshromažďují vůbec žádná data.
Jak aktivní jsou nejoblíbenější aplikace App Store při shromažďování a distribuci osobních údajů?
Na základě celkového množství dat, které aplikace shromažďují za účelem prodeje a sledování vašich aktivit, pCloud seřadil 102 nejoblíbenějších aplikací na světě podle toho, jak agresivní jsou při shromažďování a sdílení vašich dat.
Přestože všem těmto aplikacím lze důvěřovat, existuje mnoho lidí, kteří se obávají shromažďování a sdílení jejich dat. Co si myslíte o aplikacích, které shromažďují a prodávají vaše osobní údaje?