Obsah
Jak společnosti umírají: nokia, blackberry a další
Jak zemřeli titáni a co se z jejich smrti naučit: příklady Nokia, Kodak, Xerox a dalších obchodních gigantů
Zdá se, že velké společnosti jsou natolik odolné, že nikdy nezakolísají ani neztratí své vedoucí postavení v oboru. Nebylo tomu tak: i velký perspektivní podnik může skončit, pokud se včas nepřizpůsobí měnícím se podmínkám. My, banka pro individuální podnikatele, jsme se podívali na příběhy kolapsu tržních titánů, ze kterých se můžeme poučit.
Pro SMB podnikatele mohou tyto příběhy sloužit jako připomínka toho, že úspěch vyžaduje nejen tvrdou práci, ale také flexibilitu, strategické plánování a ochotu ke změnám.
Blockbuster vs Netflix
Blockbuster Video je americká multimediální značka a bývalý řetězec videopůjčoven. Začala jako rodinná videopůjčovna v roce 1985 a později se rozrostla v národní řetězec. V 90. letech již Blockbuster existoval mezinárodně a v době svého vrcholu zaměstnával Blockbuster 84 300 lidí a 9 tisíc obchodů po celém světě. Neschopnost přizpůsobit se změnám na trhu vedlo k tomu, že Blockbuster včas nerozpoznal potenciál streamovacích služeb a ztratil trh ve prospěch Netflixu, což nakonec vedlo k bankrotu. Rok 2020 je posledním zbývajícím blockbusterovým obchodem v Oregonu.
Kodak a digitální fotografie
Kodak byla první společností, která kdysi vedla fotografický průmysl: v roce 1888 uvedl George Eastman na trh první krabicový fotoaparát Kodak nabitý svitkovým filmem. Kodak se však navzdory dočasnému vedení nedokázal vyrovnat s příchodem digitální revoluce.
V 70. letech vynalezl inženýr Kodak Steven Sasson první prototyp digitálního fotoaparátu: pořídil snímek a nahrál jej na pásku a později se na televizoru zobrazil černobílý obraz o velikosti 100 x 100 pixelů. Vedení Kodaku nechtělo přijít o zisky z filmové produkce a nedalo produkci zelenou. To byl klíčový důvod úpadku společnosti, protože nápad rychle rozvinula společnost Sony, později Canon, Nikon, Konika, Panasonic a další.
BlackBerry a smartphony s dotykovou obrazovkou
BlackBerry dominovalo trhu smartphonů ještě před představením iPhonu. Myšlenka smartphonu s qwerty klávesnicí byla úspěšná a byla populární poměrně dlouho: byla dokonce spojována s Barackem Obamou, který používal Blackberry po celou dobu volební kampaně. Blackberry navíc udělalo dobrou reklamu a jejich smartphone vyšel dokonce ve zlatém pouzdře s diamanty.
Společnost se však nedokázala přizpůsobit novým trendům a potřebám trhu, což vedlo k výraznému snížení jejích příjmů: například Blackberry učinilo strategicky špatné rozhodnutí nepřepnout na dotykovou obrazovku – a epicky prohrálo s iPhonem v závod o vedoucí postavení na trhu.
Yahoo a promarněné příležitosti
Yahoo mělo šanci získat Google a Facebook* na začátku jejich vývoje a mohlo se sloučit s eBay, ale společnost toho nevyužila.
Koncem 90. let a začátkem roku XNUMX mohlo Yahoo získat Google, který byl v té době ještě startupem, za relativně malou částku. Yahoo však neviděl potenciál v Google a opustil dohodu. Později, když si již uvědomil chybu, Yahoo se pokusil koupit Google za mnohem větší částku, ale bez úspěchu: hodnota Google rostla a nehodlala se zastavit.
Podobná situace nastala u Facebooku*. V roce 2006 bylo Yahoo nabídnuto ke koupi sociální sítě za 1 miliardu dolarů. Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku*, o nabídce vážně uvažoval, ale jednání se zastavila, když Yahoo snížilo svou nabídku na 850 milionů dolarů kvůli poklesu vlastních akcií. V důsledku toho se dohoda nikdy neuskutečnila a Facebook* pokračoval ve své cestě ke globální dominanci v sociálních sítích.
Špatné řízení a nedostatek jasné dlouhodobé strategie vedly k zániku společnosti, zatímco konkurenti se rychle rozvíjeli s inovativními produkty a službami.
Nokia a další smartphony
V 90. letech a na počátku 3310. století byla finská společnost Nokia na vrcholu světa mobilních komunikací. Její telefony byly ceněny pro svou spolehlivost a odolnost: všichni si pamatujeme vtipy o XNUMX, že?
Ale jakmile je Nokia lídrem na trhu mobilních telefonů, nebyla schopna konkurovat Androidu a iOS kvůli své závislosti na zastaralém operačním systému Symbian a pozdnímu přechodu na Windows Phone. Přestože Symbian byl v té době přední platformou pro chytré telefony, začal být ve funkčnosti a použitelnosti horší než novější operační systémy, jako je iOS od Applu a Android od Googlu. Jejich modernější a intuitivnější rozhraní, stejně jako otevřenost a flexibilita, přilákaly velkou komunitu vývojářů aplikací.
No, když už byl trh se smartphony rozdělen mezi iOS a Android, Nokia oznámila strategické partnerství s Microsoftem. Jenže bylo pozdě – a Nokia na Windows Phone nebyla schopna konkurovat Androidu a iOS.
Xerox a osobní počítač
Ano ano. Stále říkáme „fotokopie dokumentů“. Je škoda, že jedno slovo nepřinese Xeroxu mnoho příjmů!
Xerox PARC vyvinul mnoho inovací, včetně grafického uživatelského rozhraní (GUI), které se později stalo základem pro Apple a Microsoft. Firemní kultura a struktura společnosti Xerox zaměřená na kopírky však nevedly k integraci těchto inovací do komerčně úspěšných produktů.
Steve Jobs se inspiroval inovacemi Xeroxu a následně vytvořil první Macintosh, ale samotný Xerox z něj nic nedostal. Xerox, přestože zůstává důležitým hráčem na trhu kancelářského vybavení, promarnil příležitost stát se lídrem v odvětví osobních počítačů.
Pan Am a světové problémy
Společnost Pan American World Airways – Pan Am – se stala jednou z nejznámějších a nejmodernějších společností světového letectví již ve 30. letech minulého století. V 70. letech však zakolísal a nebyl schopen odolat ropné krizi: prudké zvýšení cen paliva, které bylo hlavní nákladovou položkou vzhledem k použití velkých letadel, jako je Boeing 747, bylo obtížné odolat.
Ve snaze snížit svou závislost na mezinárodním cestování, po kterém již nebyla velká poptávka, Pan Am provedl několik velkých firemních akvizic, jako je převzetí National Airlines za 437 milionů dolarů. To ale kýžený výsledek nepřineslo. Nakonec špatná rozhodnutí uprostřed globálních problémů vedla v roce 1991 k bankrotu Pan Am.
Tyto příklady odrážejí různé důvody, proč i velké a kdysi prosperující společnosti upadaly. Z jejich příkladu se můžete poučit!
Sledování a zavádění inovací, přizpůsobivost moderním podmínkám a preferencím spotřebitelů, schopnost adaptace na digitální transformaci, schopnost dívat se strategicky dopředu, orientace na zákazníka a opět schopnost měnit se podle poptávky – to vše ovlivňuje rozvojový potenciál firmy . A schopnost řídit dostupné zdroje, řídit výdaje a investice a vidět budoucnost v tom, co se na první pohled zdá předběhlo dobu, je klíčovým faktorem budoucího úspěchu.
Věřte svému podnikání, nezanedbávejte vznikající technologie a trendy, buďte připraveni riskovat – a ať máte ve svém podnikání více štěstí než tito titáni! A my v Hayes, bance pro individuální podnikatele, vám vždy pomůžeme uvolnit váš čas pro rozvoj podnikání.
*patří do organizace Meta, uznávané jako extremistické a zakázané na území Ruské federace.