Jak Apple uvádí na trh nový produkt
Jak se změnily procesy dodávek a prodeje zařízení Apple
Lyubov Morozova získala diplomy vyššího ekonomického a technického vzdělání, na ruském IT trhu působí více než 20 let a má bohaté zkušenosti s rozvojem a propagací značky.
Více o odborníkovi
Produkty Apple, zejména chytré telefony iPhone, zaujímají významný podíl jak na trhu, tak v povědomí zákazníků. Vedoucí oddělení Apple v diHouse, Lyubov Morozova, hovoří o tom, jaké změny nastaly v procesech dodávek a prodeje zařízení Apple na ruském trhu.
Od března 2022 prošly obchodní procesy na našem trhu velkými změnami. Některé značky oznámily odchod, jiné naopak přišly a po čase se objevilo a začalo fungovat schéma paralelního dovozu. Pro kupujícího vedly všechny tyto změny ke zvýšení nákladů na vybavení: v letech 2022–2023. ceny vzrostly v průměru o 9-10 % ročně.
Mezi značkami, které ukončily oficiální aktivity na ruském trhu, vyzdvihujeme zejména Apple. Několik modelů iPhone patří každoročně mezi 10 nejprodávanějších smartphonů na světě. Po únoru 2022 prošel obchod Apple s dodávkami produktů transformací a přešel hlavně na paralelní dovozy, kupující mají stále možnost nakupovat to, o co mají zájem. V první polovině roku 2023 bylo do Ruska dovezeno 2x méně iPhonů než v roce 2021, ale o 15 % více než v roce 2022.
Přechodné 22
Od března 2022 Apple přestal obnovovat smlouvy se svými zástupci a oficiálními distributory v Rusku. Dodavatelé ztuhli v očekávání a věnovali se postupnému prodeji skladových zůstatků a realizaci servisních smluv. Účastníci trhu nepodnikli aktivní kroky a situaci sledovali.
V březnu 2022 vláda oznámila možnost pracovat na paralelním dovozu a začala vyvíjet schéma pro dovoz zboží podle nových pravidel. Distributoři zároveň chápali, že spotřebitelé počkají, až se nové modely iPhonu objeví po globálním oznámení v září, ale s jednáním nespěchali. Zaprvé proto, že seznam značek, objem a kategorie paralelně dováženého zboží byly stále ve fázi schvalování. A za druhé byla naděje na prodloužení smluv s dodavatelem.
Toto období pochybností u mnoha prodejců trvalo až do podzimu 2022. V tomto okamžiku byly všechny problémy s prodejcem vyřešeny a distributoři začali dodávat zboží sami v rámci režimu paralelního dovozu.
Blíží se 23
V roce 2022 bylo vše dost chaotické, byznys se přizpůsoboval novým pravidlům hry, a tak vyzdvihneme klíčové rozdíly v procesu dodávek a prodeje produktů Apple v letech 2021 a 2023.
Přípravné procesy
To bylo. Před každým spuštěním si prodejce vyřešil všechny problémy sám. Obsahovala technickou dokumentaci, vzorky, certifikaci a další věci potřebné pro legální dovoz zboží do země. Aby toho dosáhl, velký mezinárodní tým dodavatele pracoval měsíce. Distributoři se zapojili až v poslední fázi, řešili některé logistické problémy, řešili specifikace, distribuci atd. 10-14 dní před uvedením na trh již bylo zboží na skladech oficiálních dodavatelů v Rusku, aby mohli se svými partnery začít prodávat současně s celým světem.
Stalo se to. Veškerá dokumentace pro oficiální prodej produktu značky v Ruské federaci je nyní u distributora: certifikace, technické dokumenty, testy, vzorky atd. Některé věci lze připravit předem, ale po oficiálním uvedení produktu na trh jsou také nutné další akce. nový produkt, což může trvat 3–4 týdny. Například v roce 2023 mohl diHouse zahájit prodej nového iPhonu 6 15. října, 3 týdny po oficiálním představení.
Objem a druhy dováženého zboží
To bylo. U každého konkrétního partnera určil prodejce objem a sortiment prodávaného zboží. Konečné slovo měli zástupci společnosti a partner se musel těmito směrnicemi řídit.
Stalo se to. Nyní mohou distributoři nakupovat zboží požadované zákazníky v požadovaném množství. Například většinu nákupů diHouse tvoří modely iPhonů, zbytek tvoří různé iPady, MacBooky, příslušenství a nabíječky. Při rozhodování o nákupu se zaměstnanci společnosti řídí skutečnými ukazateli poptávky a preferencí zákazníků.
Ceny
To bylo. Trh byl regulován. Prodejce vše přísně kontroloval a stanovoval maloobchodní cenu svých produktů. V případě porušení by Apple mohl uvalit určité druhy sankcí, například neposkytnout partnerům zboží před zahájením prodeje.
Stalo se to. V dnešní době si každý distributor a prodejce stanovuje cenu samostatně. Může to záviset na mnoha faktorech: kolísání sazeb, různé způsoby doručení, náklady na získání certifikátů a mnoho dalších.
Marketingové aktivity a reklama
To bylo. Apple centrálně řídil propagaci a kontroloval veškeré marketingové aktivity a reklamu svých produktů. Pro každého partnera vytvořil prodejce marketingový plán a strategii propagace. Kromě toho partneři předem obdrželi vydání, fotografie a bannery pro publikace. Ostatní informace zůstaly široké veřejnosti uzavřeny.
Stalo se to. Neexistují žádné velké reklamní kampaně nebo centralizované aktivity, které prodejce prováděl. Každý prodejce samostatně rozhoduje o objemu marketingových aktivit a informační podpory při propagaci produktů Apple, které dováží do země. Někteří prodejci vytvářejí a distribuují bannery, jiní provozují úvěrové programy nebo programy odkladu plateb a další nabízejí cestovní dárky.
Ochrana spotřebitele a servis
To bylo. Prodejce byl odpovědný za veškeré servisní a záruční procesy. Autorizovaná servisní střediska Apple fungují po celé zemi, kde můžete vyměnit vadné produkty, opravit produkty nízké kvality nebo získat další služby.
Stalo se to. Za záruku a servis odpovídá dodavatel a/nebo prodejce. Rozsah služeb si každý určuje samostatně, například diHouse poskytuje zákazníkům servisní podporu pro všechna zařízení Apple, která společnost do země dovezla. Během roku platnosti záruky jmenovaná servisní střediska opraví a vymění produkty. Ve skutečnosti se jedná o stejnou standardní záruku poskytovanou prodejcem.
Nyní je spousta lidí, kteří dovážejí zboží prostřednictvím paralelního dovozu. Velmi obtížně se ovládají. Bohužel ne každý obdrží certifikáty a ne vždy je zboží řádně deklarováno. Kupující by měl věnovat pozornost tomu, kdo dodal požadované zařízení na náš trh, aby porozuměl možné úrovni podpory po zakoupení produktu.
Je možné omezit provoz iPhone v Rusku?
Mezi lidmi se pravidelně objevují vlny paniky: obávají se, že Apple může omezit provoz svých smartphonů v Ruské federaci a přestanou naplno fungovat. Tento výsledek je nepravděpodobný. Smartphony u nás fungují za účasti více stran (komunikační operátoři, výrobci, státní úřady atd.), takže jednostranně omezit jejich provoz bude obtížné.
Někteří kupující, aby se ochránili před takovými obavami, si koupí chytrý telefon aktivovaný v jiné zemi. Takových nabídek je na trhu dostatek. Musíte si však pamatovat, že záruční doba začíná přesně od okamžiku aktivace zařízení, tj. Kupující se připravuje o část záruční doby.
Paralelní import
Odpovědný distributor nabídne svým zákazníkům záruky a služby podobné těm, které kdysi nabízel Apple. A smartphone oficiálně dovezený distributorem bude fungovat stabilně.
Každý se samozřejmě rozhoduje sám, co si koupí a od koho, ale existuje mnoho příběhů o tom, jak si lidé koupili iPhone s kartou operátora z jiné země nebo firemní smartphone s firmwarem určený pro zaměstnance velké zahraniční společnosti. Takový telefon bude fungovat, ale má vzdálenou správu, to znamená, že jej lze ovládat nebo vypnout z druhé strany. Navíc to nemůžete zkontrolovat před nákupem a aktivací: pouze po zapnutí zařízení uvidíte na jeho obrazovce logo třetí společnosti. Při koupi šedého telefonu si uživatel může pořídit i repliku, nefunkční zařízení nebo telefon s mechanickým poškozením, které v záruce nikdo neopraví. Stojí za to podstoupit takové riziko s průměrným účtem 150 000 rublů, každý se rozhodne sám za sebe?
Produkty Apple jsou na ruském trhu žádané, jsou přítomny v plném rozsahu, ale s nuancemi, pokud jde o podporu. Mnoho dodavatelů převzalo všechny obchodní procesy, propagaci a servis – vše, co dodavatel dělal předtím.