Obsah
Kdy se Steve Jobs vrátil do Applu?
Nadále vám představujeme biografii Steva Jobse. Dnešní článek se zaměří na úsek jeho života, ve kterém se Steve vrací do společnosti, kterou vytvořil. Poté, co přerušil vztahy s Apple, se několik let snažil najít sám sebe a založil Společnost NeXT Inc. a nákupem Pixar. Aktivity animačního studia se rozrůstaly, ale počítačový byznys byl ve slepé uličce.
Sám Jobs udělal první krok a začal s Applem vyjednávat. V té době jablečná společnost procházela těžkými časy, nicméně nabídka na odkup společnosti Společnost NeXT Inc. byla v roce 1994 zamítnuta. Když o dva roky později představenstvo Applu poznalo hloubku krize, rozhodlo se obnovit jednání s Jobsem. Do konce roku byly všechny formality vyřízeny, Apple absorboval Společnost NeXT Inc.a Steve se vrátil do společnosti, kterou vytvořil jako „poradce předsedy představenstva“. Jobsův návrat zabránil Windows NT v příchodu na Mac. V té době Bill Gates poměrně vytrvale předkládal tuto myšlenku představenstvu společnosti Apple.
V Applu je cítit změna. Začala řada personálních změn, omezila se malozisková výroba. A přestože Jobs neměl žádné skutečné pravomoci, postupně se do klíčových funkcí začali dosazovat jeho příznivci. Mnozí nazývali Steva „šedou eminencí“. Postupně začal získávat zpět Apple. V roce 1997 se Jobs vrátil do představenstva společnosti.
Brzy měl Apple nový slogan „Think Different“, mnozí si mysleli, že nové motto je odpovědí IBM s jejich sloganem „Think“. Apple začal výrazně snižovat náklady. O rok později byl Jobs jmenován generálním ředitelem a ve skutečnosti stál v čele společnosti. Do té doby uzavřel mnoho projektů, kterým osobně nevěřil, a propustil více než 3 zaměstnanců. V té době se většina dělníků bála, že si zkříží cestu s Jobsem ve výtahu nebo na chodbě a budou propuštěni. Steve ukončil všechny smlouvy na používání softwaru Apple jinými výrobci. Takové dohody byly podepsány během Jobsovy nepřítomnosti a několik malých společností prodalo svá zařízení se softwarem Apple. Jobs uvedl, že celá produktová řada Applu se redukuje na pouhé čtyři modely počítačů. Mezi nimi byly stolní a přenosné počítače, z nichž každý měl úpravy pro běžného uživatele i pro profesionály. Design opět začal diktovat podmínky v modelech. Jobs to považoval za prvořadé a technologická náplň ustoupila do pozadí. Jobs jmenoval Jonyho Ivea viceprezidentem pro průmyslový design. Quince považoval za spřízněnou duši a velmi se s ním sblížil.
Jobs nicméně souhlasil se spoluprací se společností Microsoft a prodal jim řadu novinek v oblasti uživatelského rozhraní. Gates mohl do Applu investovat 150 milionů dolarů. Výsledkem jednání bylo, že Microsoft začal vyvíjet Office pro Mac a výchozím prohlížečem se stal Internet Explorer.
První společný výtvor Jobse a Iva byl iMac G3. Průsvitné tělo modelu symbolizovalo jednotu technologie a designu. Při této příležitosti Steve hlasitě prohlásil:
Zadní strana našeho počítače vypadá lépe než přední strana všech ostatních počítačů.
iMac G3 v té době se stal nejprodávanějším počítačem Applu a pro třetinu těch, kteří si jej koupili, to byl jejich první počítač. Jobsovi se opět podařilo vytvořit jednoduchý produkt, který spotřebitele neodcizuje ani nezastrašuje. V roce 1999 Apple vylezl z díry a znovu se dostal do zisku. Jobs začal uvažovat o otevření vlastního řetězce obchodů. Za tímto účelem byl vytvořen tajný projekt. Jen pár lidí bylo zasvěceno do podrobností. Byl pronajat velký sklad, ve kterém byly navrženy prostory prodejny. Původně se počítalo s tím, že bude vypadat jako designová dílna a rozdělí se do sekcí podle vyráběných produktů. Později byl tento nápad opuštěn a vše bylo navrženo v minimalistickém duchu. Objevila se také myšlenka vytvořit „Genius Bar“. To je něco mezi barovým pultem a recepcí a za tím stáli nejlepší zaměstnanci společnosti v oboru poradenství, kterým se neskromně říkalo „géniové“.
19. května 2001 byly otevřeny první Apple Store v McLeanu (Virginie) a Glendale (Kalifornie). Jobs osobně schválil každý prvek designu místnosti. Po zprovoznění došlo k určitému poklesu zájmu zákazníků, ale za tři roky fungování se řetězci prodejen podařilo dosáhnout čísla 5 návštěvníků týdně.
Věci šly nahoru a Jobs pomalu začal přemýšlet o vstupu na nový trh – hudební trh. Přečtěte si o tom v dalším článku v této sekci.
„Vaše produkty jsou na hovno! Jsou naprosto neatraktivní!“
Nakladatelství Mann, Ivanov a Ferber vydalo knihu Jony Ive. Legendární designér Applu“, věnovaný biografii jedné z nejvýznamnějších postav Applu po smrti Steva Jobse. Právě díky Jonathanu Iveovi a jeho spolupráci se Stevem Jobsem se zrodily ikonické produkty Apple: iMac, iPod, iPhone a iPad. Jonathan Ive získal nespočet ocenění, byl uveden na seznamu Time 100 a byl povýšen do šlechtického stavu za své služby v oblasti designu a podnikání. Publikujeme kapitolu z knihy o tom, jak se Steve Jobs vrátil jablko a k čemu to vedlo.
V časných ranních hodinách 9. července 1997 byli nejvyšší manažeři Applu povoláni do centrály. Slova se ujal Gilbert Amelio, který zastával funkci generálního ředitele téměř rok a půl. „Nerad to říkám, ale je čas, abych se posunul dál,“ řekl a pak opustil konferenční místnost – představenstvo Apple ho právě vyhodilo.
Fred Anderson, herectví CEO, předal mikrofon Stevu Jobsovi, který byl na setkání pozván jako poradce. Jeho společnost NeXT vyráběla software a statečně bojovala proti přesile. Apple koupil NeXT a poté, co byl Amelio vyhozen, požádalo představenstvo Steva, aby obsadil uvolněné místo.
V kraťasech, teniskách a třídenním strništi vypadal Jobs jako bezdomovec. Den předtím, 4. července, to bylo přesně dvanáct let, co byl vyhozen z Applu. „Řekni mi, co se ti stalo,“ řekl davu.
Než však mohl kdokoli odpovědět, Jobs vybuchl: „Vaše produkty jsou na hovno! Jsou naprosto neatraktivní!“
Jony Ive se posadil na židli a přemýšlel o tom, že skončí. Přemýšlel o tom, jak se s manželkou vrátí do Anglie, ale pak Jobs řekl slova, která přerušila jeho myšlenky. Apple se vrací k základům. „Zřetelně si pamatuji, jak Steve oznámil, že naším cílem je vyrábět skvělé produkty i peníze,“ vzpomínala později Joni. „Rozhodnutí, která děláme na základě této filozofie, se zásadně liší od těch, která jsme dříve dělali v Applu.“
Muselo se toho hodně změnit, počínaje sortimentem. Portfolio bylo rozsáhlé a složité, Apple prodával cokoli a vše od tiskáren, skenerů, monitorů až po kapesní počítače Newton. Abychom ocenili podivnost tehdejší strategie, stačilo se podívat na řadu počítačů. Vyráběly se čtyři hlavní řady: Quadra, Power Mac, Performa a PowerBook. Každý z nich obsahoval tucet různých modelů, které se od sebe lišily neosobními názvy, stejně jako v katalogu Sony: Performa 5200CD, Performa 5210CD, Performa 5215CD, Performa 5220CD a tak dále. A to jsou jen počítače!
Jobs si myslel, že to nemá smysl. „Vrátil jsem se a našel tisíc a jeden produkt,“ vzpomínal Jobs později. – Bylo to úžasné. Ptal jsem se, proč je 3400 lepší než 4400? Proč by si měl někdo koupit 6500 a ne 7300? Uběhly tři týdny a já stále ničemu nerozuměl. A když tomu nerozumím ani já, jak na to mohou klienti přijít?“
Sestava byla tak matoucí, že Apple musel tisknout složité diagramy, aby zákazníkům a zaměstnancům vysvětlil, jak se produkty od sebe liší. Ale chaotická povaha portfolia bledla ve srovnání s organizační anarchií. Apple se rozrostl do společnosti Fortune 500, která zaměstnává tisíce inženýrů a ještě více manažerů s překrývajícími se odpovědnostmi. Mnoho zaměstnanců bylo mimořádně talentovaných, ale společnosti chybělo jednotné vedení a kontrola.
„Apple před Jobsem byla skvělá, energická, chaotická a nefunkční společnost,“ vzpomíná analytik Don Norman.
Jakmile se Jobs vrátil, začala restrukturalizace. Zajímalo ho všechno: design, marketing i dodavatelský řetězec. Začal ale s produkty. Seděl v konferenční místnosti a volal vývojářům jednoho po druhém. Skupiny, často složené z dvaceti nebo třiceti lidí, prezentovaly své projekty a Jobs a další vedoucí pracovníci kladli otázky. Nejprve dělali powerpointové prezentace, které Jobs rychle zakázal. Považoval je za nesouvislé a nesmyslné a raději nechal lidi mluvit a odpovídat na otázky. Po těchto schůzkách bylo Jobsovi jasné, že Apple je loď bez kormidla.
O několik týdnů později přerušil velkou strategickou poradu. „Stop! – zvolal. – To je šílenství!“ Skočil k tabuli a fixou nakreslil jednoduchý diagram ročních příjmů Applu. Graf ukázal prudký pokles z 12 miliard na 10 miliard dolarů a poté na 7 miliard dolarů ročně. Jobs vysvětlil, že Apple by nepřežil s příjmy 12 miliard nebo 10 miliard dolarů, ale mohl by snadno vydělat na 6 miliardách dolarů.
To znamenalo, že rozsah musel být radikálně zjednodušen. Jak? Jobs desku otřel a nakreslil na ni jednoduchý znak se čtyřmi krabicemi. Nahoře napsal: „Domácnost“ a „Professional“ a na straně – „Přenosné“ a „Desktop“.
„Vítejte v nové produktové politice! – řekl. — Od této chvíle bude Apple prodávat pouze čtyři stroje: dva notebooky a dva stolní počítače. Dva stroje budou určeny pro profesionály a dva pro běžné uživatele.“
Tento radikální krok vyzvedl společnost na holé kosti. Pod Ameliem bylo plánem nabídnout co nejvíce modelů. Jobsova představa byla opačná. Jediným pohybem ruky odsoudil desítky projektů vývoje softwaru a téměř úplně vyčistil hardwarovou řadu Applu. Během následujících osmnácti měsíců bylo propuštěno více než 4200 zaměstnanců. Do roku 1998 se Apple zmenšil na 6658 13 zaměstnanců – polovinu z 191 1995, které měl v roce XNUMX.
Na konci roku 1997 Jobs opustil Newton, který po Lindy vyvinuté Joni prožíval již sedmou reinkarnaci. Bylo to velmi kontroverzní rozhodnutí. Ameliova prostopášná administrativa se pokusila přeměnit Newtona na samostatnou divizi, ale na poslední chvíli si to generální ředitel rozmyslel. Jobs se ještě jako poradce snažil přesvědčit Amelia, aby projekt zrušil. Newton nikdy nefungoval dobře a Jobs jeho stylus prostě nenáviděl. The Newton měl malou skupinu zapálených fanoušků, ale nedokázali zapůsobit na mainstreamové publikum. Ke všemu ho Jobs viděl jako duchovní dítě Johna Sculleyho. Ačkoli to byla jediná skutečně inovativní věc, kterou Sculley během řízení společnosti udělal, Jobs měl spoustu důvodů ukončit Newtonův krátký život.
Většina generálních ředitelů by si dvakrát rozmyslela, že zabije oblíbený produkt. Fanoušci Newtona se hrnuli na parkoviště Infinite Loop s reproduktory a nápisy. Na jednom z nich bylo napsáno: „Půl království pro Newtona!“ PDA byly populární díky úspěchu kapesních počítačů, jako je Palm Pilot. Ale pro Jobse byl Newton překážkou. Chtěl, aby se Apple zaměřil na to, na čem záleží: na počítače.
Jobs se rozhodl vrátit k vytváření inovativních produktů, ale nechtěl bojovat na trhu osobních počítačů, kde vládly společnosti vyrábějící univerzální stroje pro operační systém Microsoft Windows. Tito výrobci soutěžili spíše cenou než funkcemi a snadností použití produktu. Steve věděl, že jde o závod ke dnu.
Tvrdil, že dobře navržený a dobře vyrobený počítač může zaplnit stejné místo jako luxusní auta. Chevrolet vás doveze, kam potřebujete, a přitom je za poloviční cenu než BMW, ale vždy se najdou lidé ochotní zaplatit více a koupit si cool auto.
Proč konkurovat běžným výrobcům počítačů Dell, Compaq a Gateway?
Proč se nezaměřit výhradně na prvotřídní produkty s vysokou marží, které vám umožní vyvíjet ještě lepší produkty? Společnost může generovat mnohem více příjmů prodejem počítačů za 500 3000 USD namísto XNUMX USD, i když jich prodá méně.
Jobsova strategie byla výhodná pro rozpočet společnosti, to bylo jasné. Menší sortiment si vyžádal méně prostředků, což se bezprostředně projevilo na finančních výsledcích. Za pouhý rok se Jobsovi podařilo Applu ušetřit 300 milionů dolarů a sklady se nezaplnily neprodanými vozy, které by se nakonec musely odepsat.