Obsah
- 1 Jaký typ obrazovky se používá v produktech Apple
- 2 Retina displej na Macu, iPadu a HiDPI: trocha matematiky
- 3 Možná je to jen otázka marketingu?
- 4 Definice „Retina Display“
- 5 Retina na stávajících displejích Apple
- 6 Za úhlové minuty
- 7 Argumenty pro zdvojení pixelů
- 8 Závěr
- 9 Displeje Super Retina a Super Retina XDR na iPhonu
- 10 S vysokým dynamickým rozsahem
- 11 Technologie OLED
- 12 Získejte maximum z displejů Super Retina a Super Retina XDR
Jaký typ obrazovky se používá v produktech Apple
Retina displej na Macu, iPadu a HiDPI: trocha matematiky
Pro ty, kterým se produkty líbí jablko a matematiky, web TUAW nabízí vidět v číslech vlastnosti produktů Apple – hardware a software.
Všichni v těchto dnech mluví o Retina displejích, dělají si starosti s tím, že nepřijdou na Mac a očekávají jejich příchod na iPad 3 (kterého se téměř jistě dočkáme 7. března). Zde je jedna myšlenka od vývojáře Bjango Marca Edwardse na Twitteru: „Počet pixelů Retina na 27″ Thunderbolt displeji je 5120 x 2880 = 14745600 4 4096 pixelů. S rozlišením 2160K: 8847360 x 3 = 2048 pixelů. Retina v iPadu 1536: 3145728×15 = XNUMX pixelů.“ Výpočty nás nutí přemýšlet – co může znamenat vzhled Retina displeje na Macu? Pokud má Edwards pravdu, je na Retina a Thunderbolt displeji skutečně téměř XNUMX megapixelů?
Možná je to jen otázka marketingu?
Co vůbec znamená pojem „Retina Display“? Byl vynalezen společností Apple s následující definicí:
„Hustota pixelů na Retina displeji je tak vysoká, že lidské oko nedokáže rozlišit jednotlivé pixely.“
Definice dává smysl a je to chytrý marketingový tah, ale je to všechno?
Ve skutečnosti tuto technologii nepoužívá pouze Apple. Obrazovky s vysokou hustotou pixelů na palec se začínají objevovat v jiných zařízeních, jako je například tablet Asus Android. Přesný termín „Retina displej“ může patřit pouze Applu, ale výhody obrazovek s vysokým rozlišením nemohou patřit Cupertinu. Vzhledem k tomu, že se jedná o nový trend pro průmysl jako celek, stojí hodně úsilí setřást „marketingový prach“ a pokusit se podívat na technologii objektivně.
Definice „Retina Display“
Co to znamená, když se řekne, že jednotlivé pixely na obrazovce jsou nerozeznatelné? Samozřejmě, že uvedení iPhonu 4 a prvního Retina displeje bylo velkým skokem v rozlišení: šlo z 480×320 na 960×640 (to znamená ze 163 pixelů na palec na 326 pixelů na palec (PPI)). Lidé tedy chápou, že charakteristickým rysem displeje Retina je hustota 326 HDPE nebo 300 HDPE. Posledně uvedené číslo je považováno za obecně přijímaný empirický základ polygrafického průmyslu pro „rozlišení fotografií“.
Vše však není tak jednoduché.
Podívejte se na malé písmo na délku paže. Všimněte si, jak těžké je to číst. Nyní si přibližte text k obličeji a dívejte se na něj ze vzdálenosti pár centimetrů od nosu. Všimněte si, jak je nyní čtení jednodušší. Je zřejmé, že definice pojmu „Retina Display“ od společnosti Apple jako „displej s nerozlišitelnými pixely“ vyžaduje objasnění – přesně jaká by měla být vzdálenost od obrazovky k očím uživatele pro každé konkrétní zařízení. Je rozdíl – iMac je na stole, MacBook na stole/klínu atd., iPhone držíme v ruce a každý z nás je v jiné vzdálenosti od očí.
Jak velký tedy musí být malý pixel, aby byl považován za neviditelný? Matematika (přesněji geometrie) začíná – je třeba se zamyslet nad úhlem, pod kterým se na obrazovku díváme.
Pozorovací úhel v tomto diagramu (úhel a) je úhel, který závisí na mezipixelové vzdálenosti (s). Jak se tato vzdálenost zmenšuje, zmenšuje se i úhel. Stejně tak velikost objektu závisí na vzdálenosti, ze které je pozorován – úhel pohledu se bude měnit v závislosti na změně vzdálenosti od objektu k očím pozorovatele. Větší objekty jsou jasně viditelné pod větším úhlem. Velikost obrazu na sítnici je neoddělitelně spojena s velikostí objektu a vzdáleností k němu a vypočítává se pomocí následujícího vzorce:
Co se stane – pozorovací úhel je příliš malý na to, aby to bylo vidět? Průměrný člověk má vidění 20/20 – historicky určováno schopností číst písmena na standardní zkušební tabulce zraku pod úhlem 5 úhlových minut (1 úhlová minuta je 1/60 stupně). Co to znamená z hlediska pixelů? Některá z nejmenších písem jsou Tinyfont vytvořená Kenem Perlinem a Tiny od Matthew Welche a jejich písmena jsou vysoká pouze 5 pixelů (včetně Tinyho indexů). To znamená, že nejmenší úhel pro průměrné oko je jedna oblouková minuta. Ve skutečnosti je jedna úhlová minuta vědecky přijatým limitem rozlišení pro sítnici typického lidského oka.
Retina na stávajících displejích Apple
Můžeme pokračovat ve výpočtech tím, že vezmeme některé typické pozorovací vzdálenosti pro různá zařízení Apple, zkombinujeme je s velikostí obrazovky a rozlišením a spočítáme, jak dobře displej splňuje výše uvedenou definici Retina.
Google laskavě poskytuje tabulku s podrobnostmi o tom, jak se tato data vypočítávají. Jen pro zajímavost si vezměme pro srovnání pár „neApple“ zařízení – 50palcový televizor, na který se budeme dívat ze vzdálenosti šesti stop (asi 1,8 metru) a přehrávat BluRay disky a DVD; a také tablet Asus Transformer Prime Android s rozlišením displeje 1920×1200.
Tabulka ukazuje některé překvapivé věci: Za prvé, je jasné, že Appleova definice Retina displeje je velmi blízká výše uvedené matematické definici. Obrazovka iPhonu 4, která je obvykle pozorována ze vzdálenosti 11 palců (28 centimetrů), nabízí vlastnosti velmi blízké prahu Retina – což znamená, že metodika výpočtu je správná.
Za druhé, výpočty opakují dřívější závěr, že dvojnásobné rozlišení iPadu (2048×1536) je zcela v souladu s charakteristikami Retina. I když používáte tablet ve vzdálenosti 16 palců (asi 40 centimetrů) od očí, výsledky jsou velmi blízko. Stejně jako v tabletu Asus – jeho displej lze považovat i za Retina.
Z výpočtů také vyplývá, že mnoho moderních displejů Macu je výkonu Retina mnohem blíže, než by se na první pohled mohlo zdát. 27″ obrazovka iMacu je vzdálená 28″ (přibližně 70 cm), 17″ MacBook Pro je 26″ (66 cm) od oka a obrazovka 11″ MacBooku Air je vzdálena 22″ (56 cm) – všechny tyto obrazovky mají pixely dostatečně malé na to, aby byly na hranici neviditelnosti.
Displej iPhonu s rozlišením 480 x 320 navíc vypadá znatelně horší ve srovnání s jinými produkty, které Apple doposud vyrobil (jeho hustota je pouze 53 % hustoty pixelů displeje Retina). I rozlišení iPadu (1024×768), se kterým jsou mnozí nespokojeni, dává ve výpočtech nejlepší údaj – 61 %. Analýza „nejhoršího“ displeje Macu (24palcová obrazovka iMacu ve vzdálenosti 28 palců) ukazuje, že velikost jeho pixelů je o třetinu vyšší než samotný práh neviditelnosti.
Nakonec výpočty ukazují, proč obrázky BluRay vypadají tak dobře. Na velkých televizorech v malé vzdálenosti od obrazovky (úhlopříčka – 50 palců, vzdálenost – 15 cm) zobrazuje obraz 1080p 92 % úrovně sítnice – navzdory skutečnosti, že formát DVD zobrazuje pouze 36 %.
Zde je třeba zvážit dva velmi důležité body.
Zaprvé, aby Apple dosáhl nebo dokonce překročil kýžený práh utajení pixelů u Retina displeje, nepotřebuje zdvojnásobit rozlišení většiny svých displejů. Vůbec ne – stačí zvýšit hustotu pixelů 27palcového Thunderbolt Display z 2560×1440 na přibližně 2912×1638.
Druhým bodem je, že lidé musí pochopit, že by se neměli nechat zmást myšlenkou, že Retina displej na Macu bude mnohem lepší než stávající nabídky. iPhone 4 byl obrovským krokem vpřed oproti iPhonu 3GS, hlavně proto, že obrazovka 3GS byla dost špatná (na dnešní poměry). Stávající modely Maců mají mnohem lepší obrazovky, takže nebudou potřebovat mnoho vylepšení.
Za úhlové minuty
Na základě výše uvedeného si můžete myslet, že Apple nemá téměř žádný důvod cokoliv měnit, protože výhody obrazovek s vysokým rozlišením jsou ve skutečnosti poměrně skromné. HiDPI však existuje a existují účelové obrazovky s hustotou od 508 do 750 ppi používané v lékařském průmyslu.
Odpověď zní, že naše definice limitů lidského vidění (detaily viditelné pod úhlem minutového oblouku) je příliš primitivní. Při zvažování interakce skutečného lidského vidění s technologií počítačového zobrazování je třeba vzít v úvahu mnohem více – včetně atypických pozorovacích vzdáleností, různých typů obrazů a tak dále. Slova lze například číst v mnohem menších velikostech, protože náš mozek má další výhodu v jejich hádání. Lidský mozek je dobrým nástrojem pro rozpoznávání různých vzorců a využije informace z okolí k interpretaci detailů, které oko nedokáže jasně rozeznat.
Obrázek ukazuje několik vzorů, které si můžete zkontrolovat na svém vlastním displeji. Pokud to chcete vyzkoušet na obrazovce zařízení iOS, musíte získat odpovídající soubor (pro iPhone nebo iPad) a uložit jej do Camera Roll. To je nutné, protože iOS se bude dobrovolně snažit přiblížit a posouvat obrázek a my chceme, aby jeden pixel obrázku zabíral jeden pixel na obrazovce. Jakmile soubor obdržíte ve složce Fotoaparát, zobrazte obrázek na celé obrazovce prostřednictvím aplikace Fotky a umístěte obrázek do režimu na výšku. Pokud začnete porovnávat, jak to vypadá na obrazovce Macu, iPadu nebo iPhonu, uvidíte rozdíl ve schopnostech obrazovky.
Argumenty pro zdvojení pixelů
Rene Ritchie z iMore uvádí silný argument, že rozlišení displeje iPadu by se mělo zdvojnásobit (tedy 2048 x 1536 pixelů, spíše než někde mezi, jako tomu bylo u iPhonu 4). Mezihodnota znamená, že každá existující aplikace musí být pokaždé buď změněna (a obraz bude neostrý) nebo bude mít jinou velikost než obrazovka. Je to proto, že každá existující aplikace pro iPad je pevně naprogramována tak, aby fungovala na celé obrazovce v rozlišení 1024 x 768.
U uživatelů stolních počítačů je situace trochu jiná. Hustota stávajících stolních displejů Apple se pohybuje mezi 92 a 133 pixely na palec. Uživatelé jsou tolerantnější ke změně velikosti prvků uživatelského rozhraní (samozřejmě v rozumných mezích).
Zvažte 27palcový Thunderbolt displej s hustotou 109 HDD a rozlišením 2560 x 1440 pixelů a předpokládejte, že jej Apple chce přizpůsobit specifikacím Retina. Rozlišení lze zvýšit na 4192×2358 pixelů (hustota bude 178 PND), takový displej bude lepší než displej v iPhonu 4. Bude o třetinu méně pixelů než při nativním zdvojnásobení rozlišení (5120×2880). Prvky uživatelského rozhraní se budou jevit proporcionálně větší, ale ne větší než na dnešní 24palcové obrazovce iMacu, takže nebudou působit rozmazaně nebo neohrabaně.
Závěr
Zde je pár věcí, o kterých se nás autoři webu TUAW snažili přesvědčit:
— Retina displej není jen atraktivní marketingový koncept;
— při určování, zda je displej Retina nebo ne, musíte vzít v úvahu vzdálenost k obrazovce;
– Pokud je displej Mac upgradován na specifikace Retina, změny budou mnohem méně patrné než zlepšení na obrazovce iPhone 4 ve srovnání s obrazovkou 3GS.
Displeje Super Retina a Super Retina XDR na iPhonu
Přečtěte si, jak co nejlépe využít displej Super Retina nebo Super Retina XDR na vašem iPhonu. Displej Super Retina na iPhone X, iPhone XS a iPhone XS Max a Super Retina XDR displej na iPhone 11 Pro a novějších s výjimkou iPhone SE (2. a 3. generace) jsou navrženy podle nejvyšších standardů společnosti Apple. Jsme si jisti, že se jedná o nejlepší OLED displeje, které byly kdy instalovány do smartphonu. Poskytují neuvěřitelnou přesnost barev. Displeje Super Retina a Super Retina XDR poskytují neuvěřitelný kontrast, vysoký jas a široký barevný gamut stejně jako v kinech. Pokročilý systém správy barev provádí přesnou kalibraci a výsledkem je obraz, který je živý a přirozený.
S vysokým dynamickým rozsahem
Displeje Super Retina a Super Retina XDR také podporují vysoký dynamický rozsah (HDR), zachycující širší škálu stínů a světel na fotografiích a videích. Díky tomu je černá skutečně hluboká a bílá čistá a jasná, přičemž mezi nimi jsou zachovány výrazové nuance. Fotografie vypadají živěji a jakýkoli obsah Dolby Vision, HDR10 nebo HLG zachytí vaši představivost jako nikdy předtím.
Technologie OLED
Displeje Super Retina a Super Retina XDR využívají technologii OLED (organic light-emitting diode). Jsou vyspělé oproti běžným OLED displejům a poskytují neuvěřitelnou kvalitu obrazu. Jedná se o první OLED panely, které splňují všechny standardy iPhone. Technologie OLED poskytuje nejvyšší kontrastní poměr a ohromující rozlišení. I bez podsvícení OLED displej vyzařuje světlo každým pixelem, což je funkce, která umožňuje jeho ztenčení. Díky vysokému jasu, podpoře širokého barevného gamutu a ohromující přesnosti barev překonávají displeje Super Retina a Super Retina XDR výzvy tradičních OLED displejů. Pokud se podíváte na OLED displej pod úhlem, můžete si všimnout mírných posunů v barvách a odstínech. Pokud se úroveň jasu displeje sníží, může při rolování na černém pozadí dojít k mírnému rozmazání nebo změnám barev. To je typické pro OLED displeje a nejedná se o závadu. Při dlouhodobém nepřetržitém používání OLED displeje může dojít i k drobným viditelným změnám. To je také normální. Mezi takové změny patří efekty, jako je „zachování obrazu“ nebo „vypálení“, kdy i poté, co se na obrazovce objeví nový obrázek, jsou viditelné slabé stopy předchozího. Zbytkový obraz je dočasný a zmizí po několika minutách běžného používání. K vypálení může dojít v extrémních případech, například když je na displeji po dlouhou dobu neustále zobrazován stejný vysoce kontrastní obraz s vysokým jasem. Při navrhování displejů Super Retina a Super Retina XDR OLED jsme omezili vypalování na naprosté minimum. Speciální algoritmy sledují využití jednotlivých pixelů pro přípravu kalibračních dat displeje. Pomocí těchto dat iPhone automaticky upraví úrovně jasu každého pixelu, aby minimalizoval vypalování a zajistil jednotnost obrazu. Automatický jas zabraňuje vypálení a zachování obrazu. Navíc u všech OLED a LCD displejů se může úroveň jasu časem snižovat. To se může stát u jakékoli spotřební elektroniky.
Získejte maximum z displejů Super Retina a Super Retina XDR
- Aktualizujte iOS na iPhone na nejnovější verzi. Jakmile bude k dispozici další aktualizace, budete vyzváni k její instalaci. Můžete také přejít do Nastavení > Obecné > Aktualizace softwaru a zkontrolovat aktualizace ručně.
- Použijte Auto Brightness k automatické úpravě jasu displeje podle okolních světelných podmínek. Tato možnost je ve výchozím nastavení povolena. Chcete-li zkontrolovat jeho stav, přejděte do Nastavení > Usnadnění > Displej a velikost textu, přejděte dolů a zapněte Automatický jas.
- Nastavte svůj iPhone tak, aby vypínal displej, když jej nepoužíváte. Doporučujeme zvolit krátký časový úsek. Chcete-li toto nastavení nakonfigurovat, přejděte do části Nastavení > Displej a jas > Automatický zámek.
- Snažte se neponechávat statické obrazy na obrazovce s maximálním jasem po dlouhou dobu. Pokud máte v iPhonu aplikaci, která nevypíná displej, i když zařízení nepoužíváte, můžete dočasně snížit úroveň jasu v Ovládacím centru.
Tento dokument bude aktualizován, jakmile budou k dispozici nové informace.
Informace o produktech, které nevyrábí společnost Apple, nebo o nezávislých webových stránkách, které společnost Apple nekontroluje ani netestuje, nepředstavují podporu ani podporu. Společnost Apple nenese odpovědnost za výběr, funkčnost nebo používání webových stránek nebo produktů třetích stran. Společnost Apple rovněž nenese odpovědnost za přesnost nebo spolehlivost informací zveřejněných na webových stránkách třetích stran. Pro více informací kontaktujte dodavatele.