Obsah
- 1 Tim Cook: Jablko je silnější než kdy jindy a stále nabírá na síle
- 2 Apple už není stejný? Tim Cook řekl vše, co si myslí
- 3 Setkání se šéfy
- 4 Apple už není stejný
- 5 Apple zpomaluje nebo začíná pomalu?
- 6 Chyby minulosti
- 7 Apple se učí z chyb
- 8 Budoucnost je ve službách
- 9 Ekosystém Apple bude všude
- 10 iPhone nezemře
- 11 Stanovisko
Tim Cook: Jablko je silnější než kdy jindy a stále nabírá na síle
Apple už není stejný? Tim Cook řekl vše, co si myslí
Novinář Fast Company se vydal do Cupertina, aby zjistil více o aktuálním stavu věcí ve společnosti Apple. Setkal se s Timem Cookem a zeptal se, co si myslí o kritice, která mu byla adresována, kde hledá a na co čeká. Mluvil také s Craigem Federighim a Eddiem Cuem. Příběh se ukázal být zajímavý, navrhuji překlad článku.
Setkání se šéfy
Eddie Cue nevypadá jako muž, který má za sebou nejtěžší rok za poslední desetiletí. Je módně oblečený, má na sobě košili broskvové barvy, modré džíny, pod kterými jsou vidět maskáčové ponožky a na nohou závodní tenisky. Senior viceprezident společnosti Apple pro internetové služby sedí v kavárně v srdci 23 let starého kampusu společnosti Apple v Cupertinu.
Okamžitě začne mluvit o tom, jak jeho oblíbený tým prohrál v NBA. Pak ale přijde Craig Federighi, senior viceprezident softwarového inženýrství Applu, který sedí naproti němu. Přímo říká, že celý rozhovor se nahrává na magnetofon a je čas se pustit do práce. „Žádný problém,“ řekne Eddie a nakloní se k iPhonu, který nahrává rozhovor. Načež jasně říká: „Miluji LeBrona“, načež se nakažlivě zasměje.
V Cupertinu je slunečno, kavárna voní kmínem a česnekem, 2 zaměstnanců Applu si povídá u oběda, nic nenasvědčuje tomu, že by byl Apple odsouzen k záhubě, jak naznačují publikace jako Forbes, nebo že by společnost byla chladná a nepřátelská vůči svým zákazníkům, jak uvádí The Verge . Bob Livshits dokonce napsal, že CEO Tim Cook je starý prd, který se modlí za dodavatele.
Apple už není stejný
Říkají, že pod Cookovým vedením už Apple nefunguje tak, jak býval, a management dělá spoustu chyb. Nejnovější zařízení mají k ideálu daleko, zvláště pokud si vzpomenete na starší modely, které vycházely v letech 2001-2010. Kolik lidí se smálo Apple Maps, když se objevily, a pak tam byla videa s ohnutým iPhone 6 Plus.
Apple Pay se nikdy nestal standardem pro bezhotovostní společnost a Apple Watch, jak napsal John Rougher, jeden z předních kritiků Applu, „vůbec nejsou hodinky, které byste od Applu očekávali“.
Problémem se staly i problémy se vzhledem zařízení a aplikací: Apple Music je napěchovaná tolika funkcemi, jako by ji stvořil Microsoft, fuj. Čočka fotoaparátu iPhonu 6 trčí a rozhraní nové Apple TV je hloupé a nové dálkové ovládání také nepohodlné.
Možná je problém v tom, že Apple přebírá mnoho věcí najednou a vydává spoustu různých hodinek, nekonečných řemínků, iPhonů a iPadů různých kalibrů. Apple investuje miliardy dolarů do vývoje auta, které možná nikdy nepřijde.
Když byl Steve Jobs v čele Applu, říkal „ne“ nápadům častěji než „ano“. Soudě podle tempa, jakým se řada zařízení Applu rozrůstá, Tim Cook není tak přísným lídrem. Existují důvody ke strachu: na počátku a v polovině 90. let byla řada Applu v chaosu, utrpěla pověst společnosti jako výrobce jedinečných věcí a zároveň klesaly příjmy.
Apple začal být zvláště kritizován v dubnu loňského roku, kdy Tim Cook řekl, že tržby Applu poprvé za 13 let klesly o 13 % ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku. Prodeje iPhonů navíc klesly o 16 % a vzhledem k tomu, že Apple vydělává 65 % svých příjmů z telefonů, je to pro budoucnost společnosti děsivé.
Apple zpomaluje nebo začíná pomalu?
Mezitím konkurenti postupují vpřed: Amazon, Facebook, Google a Microsoft oznámily svůj vývoj v oblasti umělé inteligence. Například Microsoft Cortana rozhodne, co člověk chce. Jiní již podobná zařízení uvolňují; Amazon prodal více než 3 miliony hlasově ovládaných asistentů Echo za cenu 199 dolarů. Google oznámil podobné zařízení v květnu tohoto roku k všeobecné radosti. Apple má Siri, ale asistent s 5letou praxí potřebuje dále růst, a ne stát na místě, jak se aktuálně děje.
Nečtu všechno, co píšou o Applu. Dívám se na to jako člověk, který ví, jak se věci doopravdy mají.
Tim Cook
Vedení Applu obvykle poskytuje rozhovory pouze tehdy, když má společnost připravené nové zařízení. Jobs často souhlasil se setkáním s novináři pouze pod podmínkou, že bude natáčen před budoucími produkty Apple. Od té doby ale pod mostem uplynulo hodně vody, Apple se stal jiným. Společnost potřebuje vylepšit 4 operační systémy, vyvinout služby jako Apple Music a Apple Pay a také rozhodnout, jakou velikost bude mít okno iMessage na obrazovce iPhone, není to příliš? Apple láká vývojáře aplikací a na jejich nápadech vydělává 250 miliard dolarů ročně. Nyní společnost také vážně přemýšlí o vytvoření automobilu. Budoucnost Applu bude velmi odlišná od minulosti, vedení společnosti nemá jinou možnost.
Pokud jste pracovali v technologii, uvědomíte si, že jste tak dobří, jako váš nejnovější výtvor. Nikdo už nepotřebuje iPod nebo iPhone 3GS.
Eddie Q
Vedení Applu se snaží vyhnout postoji, že překračují vize Steva Jobse pro Apple. Tim Cook předpovídá, že Apple bude mít více příležitostí zůstat navždy v našem světě, ale k tomu musí jít daleko dopředu.
Chyby minulosti
Úspěšné prodeje iPodu, iPhonu a iPadu vymazaly vzpomínku na neúspěchy Applu. Jen si vzpomeňte na hloupou a nepohodlnou myš, která přišla s prvním iMacem v roce 1997, a na krásný PowerMac G4, jehož výroba byla ukončena pouhý rok poté, co se dostala na trh. Byl tu podivný telefon ROKR E1, který Apple vyrobil společně s Motorolou, a také hloupá sociální síť Ping pro iTunes. A kolik dalších příkladů zůstalo v minulosti!
Nejdůležitější je najít odvahu a přiznat chyby, abyste se mohli změnit. Jako generální ředitel k tomu v sobě nacházím sílu.
Ti, kteří Cooka obviňují z neprofesionality, kritizují Apple, že zaostává za moderními technologiemi. Ale ani to není nic nového.
„V Applu pracuji 18 let. Určitě se najdou tací, kteří porovnávají to, co děláme, s tím, co se objeví na trhu.
Za 40 let existence Applu nebylo nic vytýkáno. Hudba, internet, video, mobilní sítě, tvorba obsahu, kvalita aplikací, dotykové obrazovky, ovládání gesty, kvalita sestavení, rozpoznávání hlasu, mapy a to není celý seznam stížností. Společnost však přežila díky tomu, že do zařízení přidala technologii a vyrobila technologii, kterou uživatelé zbožňovali.
Když Jobs zemřel, dal Apple jeho nástupci to, co dovedl k dokonalosti: proces vytváření, získávání, zlepšování a integrace technologií do života.
Tim Cook to vzal jako základ a pustil se do práce způsobem, který mu vyhovoval. Není zaslepen Jobsovým úspěchem nebo dědictvím. Za 5 let Cookovy práce se zisky Applu ztrojnásobily, počet zaměstnanců se zdvojnásobil a Apple aktivně působí na mezinárodních trzích. To je ukazatel toho, jak Tim Cook pracuje. Nikdy nebude zářit jako Jobs, ale stal se skvělým generálním ředitelem obrovského monstra, kterým se nyní stal Apple.
Apple se učí z chyb
Lidé Apple podceňují a zapomínají, že se může učit za chodu. Zatímco společnost vytváří nové zařízení, zároveň se učí nové věci a tyto poznatky pak využívají pro budoucí vývoj. Tim Cook akceptuje nedostatky ve své práci, nekřičí do tváře jako Jobs, zároveň ho motivuje ke snaze o dokonalost.
Snad nejlepším příkladem toho, jak se Apple mění, byla jeho práce na nechvalně známých Mapách. Aplikace byla uvedena v září 2012, bylo to hrozné: mosty šly do vody, nemocnice stály místo nákupních center, mapy si pletly silnice s ranvejemi. Apple v té době neměl miliardu uživatelů, ale v celostátním měřítku to byl neúspěch. Musel jsem pracovat na chybách a snažil jsem se pochopit, proč se to stalo.
Apple nevydává vše, ale společnost chtěla vydat své vlastní mapy a přidat nové funkce na několik platforem. Změna nepřichází tak snadno. Scott Forstall, který pracoval v Applu 15 let, byl vyhozen za debakl map. Tím to ale neskončilo; dohlížel na práci desítek lidí.
Nyní na mapách pracují tisíce lidí. Navíc se vývoj začal dělat jinak. Apple vydává veřejné beta verze všech svých nejdůležitějších produktů, Jobs by to nikdy neudělal. V roce 2014 Apple požádal uživatele, aby vyzkoušeli Yosemite, před rokem lidé testovali nejnovější verzi iOS.
Budoucnost je ve službách
Zatímco většina recenzentů je stále na straně Googlu (já jsem také neměl rád Apple Maps), všichni souhlasí s tím, že Apple Maps se zlepšily. Na iOS je lidé používají častěji než vývoj od Googlu. Nyní jsou mapy propojeny s různými aplikacemi: Airbnb, Foursquare, Yelp. Vylepšování map rozvíjí ekosystém jako celek, je důležitější než jednotlivá Apple zařízení. Karty mají velkou budoucnost, budou svázány s umělou inteligencí.
Sedím doma a píšu dopis před odchodem do kanceláře do práce. Karty vám řeknou, že teď byste neměli odjíždět, je lepší počkat 15 minut doma, než se zácpy uvolní. Je to pohodlné.
Eddie Q
Nejúžasnější věci s umělou inteligencí pocházejí od konkurentů Applu, nikoli od něj samotného. Například Amazon Echo. Proč potřebujete 100 zařízení, když jedno stačí na to, abyste mu položili otázku a dostali odpověď?
Ale Apple na takových systémech pracoval roky; služba osobních doporučení se objevila v iTunes již v roce 2003. Siri se objevila na konci roku 2011, to je 9 měsíců před vydáním Google Now a 3 roky před Microsoft Cortana a Amazon Alexa. Apple se nesnaží být první a nebojí se být poslední, záleží mu na kvalitě toho, co může kupujícímu dát.
Siri se vyvíjí sama, nezávisí na aktualizacích iOS. Uživatelé to ocenili; Siri zpracovává 2 miliardy požadavků týdně, což je 2krát více než před rokem. Apple navíc přichází s novými scénáři pro Siri, kde mohou být pohodlné, Siri se učí pracovat s aplikacemi. V autech s CarPlay bude Siri dávat pokyny a najít, kde se najíst, a Apple TV lze ovládat hlasem.
Pokud se umělá inteligence stane důležitým kritériem pro výběr nových zařízení, pak Apple vypadá lépe než jeho konkurenti. Apple přidává Siri do všech svých technologií, jak uvidíme letos na podzim, až dorazí nové Macy.
Ekosystém Apple bude všude
Když Jobs a Wozniak zakládali Apple, chtěli prodat nový typ počítače stovkám zákazníků. Účel společnosti se v průběhu let měnil, a když se Jobs v roce 1997 vrátil do Applu, začal prodávat „pocity“, tedy něco, co žádný jiný výrobce neměl.
Zpočátku šlo o vlastnictví počítače, který kombinoval hardware a software vyvinutý společností Apple. Později se však objevila další zařízení: iPhone, iPad, připojené přes internet. Změnil se i cíl Applu, společnost chce doprovázet člověka od chvíle, kdy se probudíte, až do chvíle, kdy jdete spát.
Je nemožné pochopit budoucnost Applu, pokud nevíte, že společnost prodává nejen zařízení, ale také hardware, software a služby propojené přes internet s dalšími aplikacemi a službami. Patří sem jak chytré domy, tak automobily. Aby Apple dosáhl svého cíle, musí zajistit, aby vše fungovalo perfektně.
Apple ví, jak na svých službách vydělávat, a v budoucnu bude role služeb jen narůstat a budou ziskovější. V průměru si uživatel Applu vydělá asi 40 dolarů měsíčně, zatímco Facebook a Google vydělávají haléře. Služby Applu přinášejí 12 % všech zisků, oproti 9 % před rokem. Na některých službách Apple vydělává více než celý Facebook.
iPhone nezemře
Prodeje iPhonů klesly, ale do smrti je ještě daleko. Zařízení hraje hlavní roli při interakci s jinými zařízeními k synchronizaci s autem nebo chytrou domácností, stále potřebujete smartphone. Možná Apple nikdy nevydá nic jako iPhone, něco, co potřebuje každý najednou. To ale neznamená, že Apple už nebude skvělou společností.
Stanovisko
Z tónu autora v článku je jasné, že je zcela na straně Applu a možná byl projev vedení tak přesvědčivý, že není důvod pochybovat o šťastné budoucnosti. Jako uživatel Apple chci dostávat jak vysoce kvalitní služby, tak používat pohodlná zařízení. O mapách nemůžu říct nic dobrého ve srovnání s Google Maps, jsou mnohem horší, pokud mluvíme o použití v Rusku, a ne ve městě Cupertino.
Vidím, že malá a úhledná řada zařízení se rozrostla do neuvěřitelných velikostí a vy už začínáte být z toho všeho zmatení. Ve snaze vyhovět všem, Apple stírá hranice mezi zařízeními. Stávají se navzájem podobnými, liší se pouze velikostí obrazovky. A proč jsou potom lepší než čínské nebo korejské smartphony? Navíc se Apple v poslední době opravdu neobtěžoval s designem, je to upřímně řečeno nuda, pokud mluvíme o iPhone.
Nepochybuji o tom, že služby jsou potřebné a užitečné, sám využívám různé služby Apple. Musí však být pohodlné, pracovat důsledně a být kvalitnější než jejich konkurenti. Zatím je to naopak. Používám telegram místo iMessage, přijímám poštu v Outlooku a píšu ve Wordu místo na Pages. Platím za iCloud, ale ukládá zálohy ze zařízení pouze „pro každý případ“ a pro práci preferuji OneDrive a Disk Google. A neplánuji přejít zpět na služby Apple.