apple tvNovinkyZprávy

Jak jablečná auta fungují, proč jsou potřeba a co dělají jejich posádky

Jak auta Apple fungují, proč jsou potřeba a co dělají jejich posádky

Už není tajemstvím, že Apple má vlastní flotilu speciálně upravených vozů. Většina z nich se používá pro stavbu tras v Apple Maps a menší část zřejmě slouží k výcviku autopilota. Ale navzdory jejich odlišnému účelu jsou navrženy plus mínus stejně: lidar na střeše, systém několika kamer od Carl Zeiss s ultra vysokým rozlišením, Mac Pro 2013 jako hardwarový základ nezbytný pro zpracování velké množství dat, a jak rád říkal Steve Jobs, ještě jedna věc…

Jak auta Apple fungují, proč jsou potřeba a co dělají jejich posádky. Toto jsou auta, která shromažďují informace o trase pro Apple Maps. Fotografie.

Toto jsou auta, která shromažďují informace o trase pro Apple Maps

Jak se ukazuje, Mac Pro, který jakoby funguje jako palubní počítač v autech Apple, se ve skutečnosti používá výhradně pro výpočetní techniku. Kupodivu jej ale ovládá iPad s nainstalovanou aplikací EyeDrive. Generuje úkoly, které je třeba dokončit, odesílá je do Macu Pro a sleduje aktuální postup. Zajímavostí je, že jak pro stavbu map, tak pro trénování autopilota se používají aplikace se stejným názvem, ale odlišnou funkcionalitou. A rozeznáte je od sebe pouze ikonou.

Proč potřebujeme auta Apple?

Takto vypadají aplikace EyeDrive pro sběr dat pro mapy a autopilota:

Proč potřebujeme auta Apple? Apple pojmenoval aplikace stejně, protože globálně slouží stejnému účelu. Fotografie.

Apple pojmenoval aplikace stejně, protože globálně slouží stejnému účelu

Zajímavé:
Co dělat, když jste při aktivaci ipadu zapomněli své Apple id.

A toto je rozhraní EyeDrive, určené pro sběr dat pro mapy:

Proč potřebujeme auta Apple? Superpohodlné rozhraní Applu je typické i pro čistě technický software. Fotografie.

Superpohodlné rozhraní Applu je typické i pro čistě technický software

Zajímavé ale není jen technické provedení vozů, ale také metodika sběru dat. Ukázalo se, že Apple má speciální skript, který umožňuje maximální efektivitu tréninkových systémů. Stává se to takto:

  • Posádka auta musí vyjet na natáčení ráno, když má slunce 30 stupňů, a zastavit ho, když bude zase pod stejným úhlem. To je nutné, aby sluneční paprsky neosvětlovaly lidarové senzory.
  • Předpokladem je ideální počasí. Pokud je venku zataženo, prší, sněží nebo jsou přítomny jiné přírodní jevy, štáb natáčení zastaví. To je nezbytné pro zajištění konzistence obrázků.
  • Před výjezdem na linku je nutně každé vozidlo zkontrolováno na závady, všechny systémy jsou testovány, aby se eliminovaly neočekávané zastávky nebo poruchy na trase.
  • Posádku vozu tvoří dva lidé. Jedním z nich je řidič a druhým operátor EyeDrive, který sleduje průběh natáčení, kontroluje pořízené snímky, aby je mohl znovu pořídit, kdyby se něco stalo, a také označuje cesty, které jsou zakázány například z důvodu opravy práce.
  • Členové posádky dopředu nevědí, jakou trasou se vydají. Aplikace EyeDrive jim to sdělí až na místě. Možná to bylo provedeno kvůli bezpečnosti posádky, nebo možná algoritmy berou v úvahu informace o počasí a nasměrují vůz tam, kde momentálně nejsou žádné srážky nebo jiné problémy.
  • Všechna data, která se posádce podaří zachytit, se ukládají na čtyři 4terabajtové disky instalované ve vozidle. Při každodenním natáčení se zcela zaplní zhruba za týden. Aby se předešlo prostojům posádky kvůli výměnám, Apple používá noční doručování UPS, což posádce umožňuje vrátit se ráno na linku.
  • Posádka parkuje vozy ve speciálních hangárech rozmístěných po městě a registrovaných na krycí společnosti. Jedná se o vlastní bezpečnostní požadavek společnosti Apple, která se obává, že lidé zvenčí zjistí, co dělá.
Zajímavé:
Jak připojit Apple TV k počítači se systémem Windows 10.

Autopilot Apple

Autopilot Apple. Apple v Lexusu zpravidla implementuje autopilota. Fotografie.

Apple v Lexusu zpravidla implementuje autopilota

Navzdory všem opatřením, která společnost Apple přijala, se informace o automobilových projektech společnosti nyní a tam dostává široké publicitě. Ale pro spravedlnost je třeba poznamenat, že ve většině případů se jedná o informace o kartografických projektech. A pokud jde o samořídící auta, je zde dodržována ještě vyšší míra utajení. Říká se, že je Apple testuje v uzavřených hangárech a také je čas od času vypouští do městských ulic pod rouškou aut, která sbírají informace pro Apple Maps.

Toto je nejlepší kryt, protože v USA jsou lidé již dlouho zvyklí na auta Apple, která jezdí po městských ulicích a jednoduše je fotí do panoramat. Málokoho by ale napadlo, že skutečný účel těchto vozů je úplně jiný a členové posádky, kteří sedí v kabině, vlastně nic neřídí, ale pouze se starají o to, aby všechny systémy správně fungovaly a správně rozpoznávaly předměty a sledovaly správnou trasu.

Příběh vozu Apple: jak utratit 10 miliard dolarů a skončit na mizině

Pravděpodobně jste slyšeli, že Apple běží za novým trendem. Společnost přestala pracovat na samořídícím elektrickém vozidle s kódovým označením Project Titan. Asi 2 tisíce zaměstnanců bylo převedeno do divize umělé inteligence na vývoj nové generativní AI, několik stovek bylo propuštěno. Od zveřejnění této zprávy v únoru akcie společnosti klesly. Společnost ztratila více než 400 miliard dolarů na kapitalizaci. To je navíc k 10 miliardám dolarů, které byly vynaloženy na samotný projekt (1 miliarda dolarů ročně).

Nabízí se zde logická otázka: co se stalo? Na auto se těšil i samotný Elon Musk. Společnost urychluje vývoj s cílem uvést vůz na trh do roku 2025. Zbabělí inženýři z Tesly a BMW. Zažalovala ty, kteří ukradli její obchodní tajemství pro Čínu. Najatí řidiči na testy v Kalifornii. Už se objevily technické specifikace: bylo oznámeno, že auto by mělo být zcela bez posádky, mělo by stát méně než 100 000 dolarů a ovládat se pomocí dotykové obrazovky podobné iPadu.

Zajímavé:
Jak připojit mikrofon ke sluchátkům Apple na notebooku.

Teď je to všechno pryč a ani nám nebyla ukázána fotka.

▍ Dobré začátky

Myšlenku na výrobu auta v Applu jako první předložil Steve Jobs. V roce 2008, těsně po úspěšném uvedení prvního iPhonu, svým typicky přímočarým způsobem řekl manažerům, že Apple by měl dominovat třem oblastem života, kde lidé tráví čas. Tedy doma, v práci i na cestách. První dva problémy částečně vyřešily iPhone, iPod a MacBook. Ale pro mnoho Američanů „být na silnici“ znamená být v autě. To znamená, že Apple potřebuje vlastní auto!

Po finanční krizi v roce 2008, kdy byly americké automobilky na pokraji bankrotu, chtěl Steve Jobs dokonce koupit General Motors. Ale po několika měsících diskusí byl tento nápad opuštěn. Částečně proto, že Apple cítil, že taková dohoda by veřejnost nepotěšila, a částečně kvůli rozhodnutí zaměřit se na jiné, „průlomovější“ technologie. Hlavní pak byla změna nálady samotného Jobse. Jak vzpomíná Tomi Fadell, vedoucí vývoje iPodu:

Steve nám položil otázku: „Co může mít největší dopad na svět? Další auto, nebo něco jiného?

„Zaměřme svou energii na to, co změní svět. Zapomeň na všechno ostatní.“

Ale v roce 2014, uprostřed úspěchu Tesly, se vedení Applu vrátilo k myšlence „iCar“. Říká se, že Tim Cook toho o autech moc nevěděl, ale přesvědčila ho mimořádně zvláštní „prezentace“, kterou mu poskytl Jony Ive, senior viceprezident společnosti pro průmyslový design. Když Cook vyšel z kanceláře na parkoviště, otevřely se před ním dveře bílého sedanu. Bez volantu nebo dokonce sedadla řidiče. Ale se stolem uprostřed, na kterém všichni čtyři cestující mohli hrát karty nebo popíjet drinky a diskutovat o podnikání.

Zajímavé:
Jak poslouchat hudbu Apple v prohlížeči.

Vůz se ovládal pomocí hlasových povelů. Abych ukázal, jak by to mohlo fungovat, přivedl Ive hlasovou herečku Siri. Stála před autem a odpovídala na dotazy Tima Cooka a dalších cestujících. Paradoxně to Cooka přesvědčilo, aby dal projektu zelenou.

Jony Ive se stal první inspirací pro projekt Apple Car a dokázal přesvědčit Tima Cooka

Apple nikdy oficiálně neoznámil, že na autě pracuje. Ale tohle bylo veřejné tajemství. V roce 2016 Musk řekl, že „je těžké skrýt projekt takového rozsahu, když najímáte a pytlačíte tisíce inženýrů“. Od roku 2014 do roku 2022 obdržel Apple 248 patentů souvisejících s automobily. Nyní jde po telekomunikacích o druhou kategorii ve společnosti co do počtu patentů.

Apple, jeden z mála ve Spojených státech, získal povolení testovat autonomní auta (za předpokladu, že řidič sedí za sedadlem). Koupila pozemky v Arizoně na vybudování testovacího areálu, uzavřela dohody s Chryslerem a Toyotou a koupila automobilové startupy. Každý, kdo sledoval toto odvětví, věděl, že se v Applu chystá něco velkého.

V roce 2017 přišel Elon Musk k Timu Cookovi v zoufalství. Chtěl, aby od něj jen koupili Teslu místo vývoje vlastních autonomních aut. To bylo nejtěžší období ve výrobě Modelu 3, kdy musel Musk strávit noc v továrně a byl si jistý, že ho od bankrotu dělí týdny. Musk souhlasil s prodejem celé společnosti za ~20 miliard dolarů a poté se s ním odmítl setkat.

▍ Cesta trnitá

Nápad na design auta z internetu. Vlastně takhle vůbec neměla vypadat.

Téměř okamžitě po startu projektu začaly neshody ohledně toho, jak by mělo první „iCar“ vypadat. Jony Ive, tehdejší šéfdesignér Applu, trval na plně autonomním řízení jako v „prezentaci“. Jiní automobiloví nadšenci z vedení společnosti Apple argumentovali proti vytvoření produktu, který nevypadá ani se necítí jako auto. Senior viceprezident společnosti Eddie Cue řekl, že by mohlo být chytřejší jednoduše se pokusit vytvořit lepší verzi Tesly, než vymýšlet zcela novou kategorii automobilů. Tim Cook působil jako prostředník mezi všemi těmito skupinami a v různých dobách se nakláněl jedním nebo druhým směrem.

Zajímavé:
Jak se počítá mobilita v Apple Watch.

Neshody byly také uvnitř samotného Projektu Titan. Steve Zadesky, bývalý inženýr Fordu a vývojář iPhonů, chtěl, aby byl vývoj postupný. Aby společnost začala s omezenými funkcemi pro samořízení (pouze řidič, pouze dálnice), které by pak byly vylepšeny. Jiní to chtěli hned od začátku. Bloomberg cituje vrcholného manažera, který automobilovému týmu Applu řekl, že by měli postavit „první kuře“, nikoli „posledního dinosaura“.

V důsledku toho Zadeski opustil společnost v roce 2016. Jony Ive a Tim Cook se rozhodli dosáhnout plné autonomie, aby při vstupu na trh definitivně získali výhodu nad Teslou.

V roce 2018 na projektu pracovalo přibližně 5000 2018 zaměstnanců. V srpnu 66 BBC uvedla, že Apple má u sebe registrovaných 111 samořídících aut a XNUMX řidičů, kteří jim pomáhají řídit. Společnost tedy testovala lidarový software na kalifornských silnicích. Zařízení bylo instalováno na běžné vozy Lexus, aby shromažďovalo informace a řešilo všechny chyby. V posledních letech se nejméně tři z těchto samořídících aut staly účastníky menších nehod, většinou vinou jiných řidičů.

Práce na mém autě byly stále v plném proudu. Koncepty sedan a SUV byly zamítnuty. Usadili jsme se na bílém minivanu. Tým si pohrál s několika různými nápady na interiér, včetně zavěšení dvojice dotykových obrazovek ze stropu, aby bylo možné vůz ovládat z obou stran kabiny. Společnost také navrhla a patentovala mikrofony, které byly umístěny vně vozu, aby přinášely zvuky zvenčí do kabiny, což byla funkce, která byla již dostupná majitelům jiných vozů, pokud stáhli okna. Tým experimentoval, představil „technologické inovace“ a pak si uvědomil, že jsou k ničemu, a přijal jiný nápad.

Na konci roku 2020 se objevil první fyzický prototyp – bílý minivan se zaoblenými boky, prosklenou střechou, posuvnými dveřmi a neobvyklými bílými pneumatikami. Navrženo pro pohodlné usazení čtyř osob a inspirováno klasickým minibusem Volkswagen. Apple tento design láskyplně nazval „chléb“.

Zajímavé:
Jak poslouchat hudbu z Apple music na Windows.

Bylo plánováno, že se vůz objeví na trhu kolem roku 2025. Uvnitř nainstalovali obrovskou televizní obrazovku, výkonnou akustiku a automaticky tónovaná skla. Velká sedadla, jako v soukromém letadle, se dala přeměnit na polohovací křesla s podnožkou. Volant byl obdélníkový a připomínal velký Xbox gamepad. Celkově auto vypadalo velmi futuristicky a docela pohodlně. Jediné, co v týmu vyvolalo nejistotu, bylo to, že už před rokem Elon Musk oznámil Tesla Cybertruck – která vypadala ještě více jako auto z budoucnosti.

Ale Khlebushka měl výhodu. Mělo mít takzvanou „autonomii úrovně 5“. Tedy schopnost pohybovat se zcela samostatně. K dosažení tohoto cíle byl použit revoluční palubní počítač, nový operační systém, cloudový software a speciální automobilový procesor vyvinutý vlastními silami.

Auto nemělo mít volant ani pedály. Pouze gamepad, hlasové ovládání a aplikace pro iPhone, která umožňuje zadávat příkazy vozu. V případě, že by došlo k nějaké poruše, museli pasažéři zavolat na technickou podporu Applu a požádat, aby vůz dostal dálkový příkaz a poslal jej tam, kam potřeboval.

Koncept se zdál dostatečně revoluční, aby měl šanci fungovat.

▍ Přirozený konec

Na konci roku 2020 se Tim Cook, COO společnosti Apple Jeff Williams a další starší členové týmu sešli v Arizoně, aby otestovali prototyp. Seděli v Khlebushce, zatímco jela samostatně po testovací dráze. Líbilo se jim, co viděli – jak auto plynule manévrovalo mezi překážkami. Mělo to ale jeden háček. Po všech těch letech bylo auto schopné jízdy pouze po této jedné trati. Na skutečných silnicích autopilot stále projížděl příliš ostré zatáčky, chyboval při rozboru značení jízdních pruhů a celkově se choval nespolehlivě.

Doug Field, který byl najat od Tesly, aby vedl projekt, navrhl snížit cíle samořízení na úroveň 3 – to znamená mít lidského řidiče připraveného převzít řízení v okamžiku. Jeden problém: Tesla už takový systém slíbila. Expertní konsensus přesvědčil Tima Cooka, že dosažení úrovně pět je stále možné. Touha nevytvořit „posledního dinosaura“ ve společnosti byla velmi silná.

Zajímavé:
Jak se přihlásit do Apple Store pod jiným ID.

Proto Fieldův „příliš skromný“ plán nebyl schválen. Následující rok odešel z Applu, aby vedl vývoj elektrických vozidel ve Fordu. Místo toho byl do funkce jmenován Kevin Lynch, který dříve v Applu vedl tvorbu softwaru pro chytré hodinky.

Kevin Lynch byl předurčen stát se posledním šéfem projektu Titan

Na konci roku 2021 se ukázalo, že není možné vytvořit zcela unikátní vůz. Místo toho se představenstvo Applu rozhodlo pokusit se stát lídrem v technologii samořízení. To znamená, že prodávejte svůj software jiným společnostem, jako je BMW a Hyundai. Technologie samořízení se podle lidí obeznámených s plánem ukázala jako slibná při testech v Kalifornii.

Záměrem bylo účtovat peníze za samořízení prostřednictvím měsíčního předplatného. A placené doplňky k tomuto předplatnému, jako je streamování Apple Music a Apple TV+ do auta, by pomohly dále zvýšit marže.

Zároveň společnost stále chtěla uvolnit svůj vůz. Měl sloužit jako příklad technologie bez řidiče pro jiné společnosti. Podle interních odhadů společnosti by náklady na výrobu jednoho vozu byly asi 120 000 USD a chystali se ho prodat za 85 000 USD, což by umožnilo konkurovat Tesle Model S s cenou 75 000 USD prodejní cena a náklady by byly kompenzovány prodejem různých bonusových služeb.

Aby Apple dosáhl alespoň tohoto, provedl poslední obrat v roce 2023. Plány byly změněny z úrovně 5 na úroveň 2, což je úroveň současného autopilota od Tesly (který dokáže řídit rychlost a směr, ale jedná se pouze o technologii podpory řidiče). Také design byl změněn na tradiční: opět se objevily pedály a volant. Společnost přestala zkoušet vytvořit první kuře a začala se základy. Takový stroj, docela skromný, na úrovni mnohem nižší, než Doug Field před několika lety navrhoval vyrobit, by Apple mohl uspět.

Zajímavé:
Je možné koupit iPhone na aliexpress a jak nenarazit na falešný.

Ale pokud vyrábíte analog Tesly, tak proč? Apple se na konci roku 2023 ocitl tam, kde byl před deseti lety, s produktem, který se jen málo liší od toho, co je již na trhu, a základním, nepříliš vyvinutým systémem samořízení. Nový šéf vývoje Kevin Lynch na dotaz vedení upřímně odpověděl, že skutečné autonomie budou schopni dosáhnout až za minimálně deset let. To nakonec přesvědčilo vedení společnosti Apple, že neexistuje žádné dostupné a spolehlivé řešení problému. Poté, co pronásledovali úroveň 5, skončili nyní pozadu, i pokud jde o implementaci úrovně 2.

Dalšími faktory se stal pokles akcií Tesly, zpomalení tempa růstu prodejů elektromobilů a vývoj trendu k AI. Začátkem roku 2024 začali Tim Cook a představenstvo vážně diskutovat o možnosti uzavření projektu Titan na schůzkách.

Během desetiletí od roku 2014 do roku 2024 společnost pracovala na nejméně pěti různých prototypech. Najezdila více než dva miliony kilometrů na bezpilotních systémech, najala inženýry a konstruktéry, aby je brzy poté vyhodila, a vyjednala partnerství s BMW, Hyundai, Volkswagen a dalšími společnostmi. Ale nakonec měli v ruce jen „Khlebushek“, schopný jet na jedné trati v Arizoně.

Na konci února byl projekt oficiálně ukončen a zbylí lidé byli přeřazeni do jiných jednotek. Celkem bylo na projekt podle různých odhadů vynaloženo 10 až 14 miliard dolarů. Pro srovnání Elon Musk v prvních letech investoval do Tesly 6,35 milionů dolarů.

Zdroje říkají, že Ive, Field, Mansfield (bývalý šéf vývoje MacBook Air a iPad) a další inženýři, kteří v průběhu let převzali projekt iCar, byli frustrováni Cookovou nerozhodností. „Kdyby měli rozumný soubor cílů, mohli by auto dodat. Požádali o další velký krok a Tim často odpověděl: „Přines mi více dat a nech mě o tom přemýšlet.“

Zajímavé:
Jak zabalit jablečná sluchátka.

Projekt nepřinesl žádné výsledky, protože na nejvyšší úrovni ve společnosti nebyla dostatečná důvěra k tomu, aby se usadila v jedné věci. Prvním úkolem nového manažera bylo často zrušit vše, co udělal předchozí, a nasměrovat projekt novým, „slibnějším“ směrem. Tam, kde má Tesla Elona Muska, který dokáže prosadit i design Cybertrucku, měl Apple „konsenzus odborníků“, jehož názor (a složení) se každých pár let měnilo.

Obecně dobrá lekce pro nás všechny. I ta nejdražší společnost na světě s téměř neomezenými zdroji může během jednoho dne zrušit projekt, na kterém strávila 10 let.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button